Tuesday, July 7, 2015

KAJIAN TENTANG IDEA DAN FALSAFAH SENI BINA ORGANIK FRANK LLOYD WRIGHT

Abstrak
Frank Lloyd Wright merupakan salah seorang arkitek terbesar yang pernah hidup. Selain
menghasilkan banyak reka bentuk bangunan, beliau juga menghasilkan berbagai pemikiran
penting yang banyak mempengaruhi perkembangan teori dan falsafah seni bina di dunia
terutamanya di Amerika Syarikat. Kertas kerja ini akan berusaha menjelaskan beberapa
pemikiran beliau, tidak hanya dalam dunia seni bina namun dalam kehidupan sebagai
seorang manusia. Kajian ini diharapkan dapat memberikan sebuah pemahaman tentang
bagaimana teori dan falsafah dalam seni bina terbentuk dari sebuah pemahaman ideal dan
moral tentang suatu aspek kehidupan menjadi asas dan mengambil peranan dalam
pembentukkan kerangka pemikiran dalam masyarakat khususnya masyarakat seni bina.


Kata Kunci: idea, Seni Bina Organik, Frank Lloyd Wright

1.0 Pendahuluan
Kertas kerja ini akan membahas pemikiran dan falsafah kehidupan dari Frank Lloyd Wright
yang mencakupi enam (6) idea iaitu idea tentang pemahaman agama yang integratif, idea
tentang supremasi alam diatas manusia, idea tentang personal demokrasi, idea tentang
arsitek profesional yang berlandaskan nilai moral, idea tentang pendidikan yang progresif
dan idea tentang kota yang ideal. Pembahasan ini sangat penting bagi membuat kerangka
studi tentang nilai-nilai moral Frank Lloyd Wright untuk diambil pelajaran dan diserap bagi
identity seni bina kebangsaan secara kritis dan integratif.

 1.1 Idea tentang Pemahaman Agama yang Integratif
Sebagai seseorang yang berasal dari keluarga penganut Kristian Protestan yang
sangat kuat, tentu saja masalah agama menjadi sebuah dasar yang sangat mempengaruhi
kehidupan dan falsafah hidup dari Frank Lloyd Wright, dan hal ini tentu saja berimplikasi
dan memiliki kesan secara langsung kepada rekabentuk dan produk pemikiran beliau.
Pemikiran Wright tentang agama membentuk sebuah konsep yang sangat kuat dan unik.
Dibandingkan pemikiran Kristian yang ada ketika itu pemikiran-pemikiran beliau cukup
inovatif dan berpijak pada kerangka rasionaliti yang jelas dan menyeluruh.


“It’s about 2000 years now since Jesus said that the Kingdom of God-He meant the
kingdom of nature apprehension and application-was at hand. He meant it was in
man’s capacity to know this kingdom of God. He was a prophet, a real poet, the
greatest one. But our world got him all wrong, doesn’t preach Him, doesn’t take
His teaching-never did.. The Christian religions got Him all balled up by way of
disciples and we are no nearer to his Kingdom today than we were in His own time,
are we? We go to war, we kill, we steal, we make a profession of all those things
and other wholly artificial ones.”


Idea tentang pemahaman agama yang integratif dari Frank Lloyd Wright ini dapat
dijelaskan atas pemikiran bahawa agama merupakan bahagian integral dari seni bina,
bahawa agama seharusnya memberi sumbangan kepada masyarakat dan nilai-nilai
kemanusiaan dan bahawa agama seharusnya merupakan sebuah hal yang dinamik, penuh
rasionaliti dan dapat dengan mudah dijelaskan kepada masyarakat.

Pemikiran pertama dari idea tentang pemahaman agama yang integratif adalah
sebuah pemahaman bahawa agama merupakan sebahagian integral dari seni bina. Seni bina
dipengaruhi oleh agama sebagaimana pemahaman bahawa seni bina juga dipengaruhi oleh
aspek yang lain seperti politik, ekonomi dan keadaan sosial.

Hal ini terlihat dari bagaimana bentuk tulisan-tulisan dan produk pemikiran dari
Wright. Ia banyak mengaitkan antara seni bina dan agama sebagai sebuah kesatuan yang
kukuh dan berhubung secara positif. Agama merupakan sebahagian dari sistem hidupnya
dan kerana seni bina merupakan sebahagian dari sistem kehidupan kita maka seni bina tidak
akan dapat dipisahkan dari agama.

“Architecture organic, perhaps because firstly deeply concerned with the integrity
of innate structure, first grasped the demand of our modern American life for higher
spiritual order."


Perkara ini sangat berbeza dengan pemikiran yang berkembang di Eropah dan
Amerika pada masa itu, di mana orang mulai meninggalkan keyakinan agama, nilai-nilai
moral dan sisi-sisi kemanusiaan untuk hal yang disebut sebagai modernisasi dengan trend
dan warna kehidupan yang materialistik3.

Kejayaan Rennaisance dalam menggulung kuasa veto gereja dan menggantikannya
dengan prinsip-prinsip ilmu pengetahuan, rasionalisme akal, sains dengan garis hidup yang
berbau sekular membuat kehidupan manusia berkembang menjadi suatu bentuk yang jauh
dari nilai-nilai dan sisi kemanusiaan.

Revolusi industri yang menjadikan manusia lebih sebagai hasil dan bahan mentah
untuk dioptimalkan fungsi dan peranannya telah melepaskan manusia dari prinsip dan
hakikat hakikinya serta melepaskannya dari fungsi dan peranan sosialnya dengan menjadi
pelengkap sistem kapitalisme yang berkerja atas dasar mekanisme dan sistem sintesis4.
Manusia mulai mengerjakan hal-hal yang dia sendiri seringkali tidak memahaminya dengan
pengulangan tanpa satu kesedaran.


“It was the Buddha who noticed that the spoon may lie in the soup for a thousand
years and never know the flavour of the soup.”


 Inilah beberapa perkara yang menjadi titik penting dari pemikiran-pemikiran Frank
Lloyd Wright. Sebuah idea tentang integrasi yang harmoni dari agama dengan aspek
kehidupan yang lainnya termasuk seni bina.

Pemikiran kedua dari idea tentang pemahaman agama yang integratif adalah sebuah
pemahaman bahawa agama bukanlah merupakan pelayanan untuk Tuhan melainkan sistem
hidup yang mengatur hubungan antara manusia dalam konteks pengabdian kepada Tuhan.
Pemikiran ini sangat penting kerana ia akan mengatur seluruh pola kehidupan dan menentukan ke arah mana seseorang itu akan bergerak. Ketika Wright diminta
merekabentuk Unity Temple jelas sekali dilihat bagaimana ia menjadikan gereja tersebut
sebagai sebuah pusat kegiatan dan pembangunan masyarakat.6

Dalam Senibina hal ini sangat penting kerana hal ini jelas bertentangan dengan
mainstream yang ada pada konsep rumah Tuhan terutama dalam pembuatan gereja dan
rumah ibadah ketika itu, di mana orang kemudian membangun tempat ibadah atau hal-hal
yang berbau keagamaan secara megah dan berlebihan dengan tujuan pengabdian dan
persembahan kepada Tuhannya. Implikasi konsep ini sungguh luar biasa kerana ia
berhubungan dengan pemahaman sistem hidup dan perilaku manusia di mana seni bina
merupakan satu aspek di dalamnya.

Gambar 1: Idea dari Wright tentang bagaimana seharusnya sebuah tempat ibadah
tercermin dari tulisan di depan Unity Temple.

Gambar 2: Tampak luar dan dalam dari Unity Church, sangat berbeza dengan gereja
gothic yang dibuat oleh kebanyakan arkitek ketika itu mencerminkan bahasa seni
bina dan pemahaman agama yang berbeza dari Frank Lloyd Wright.

Pemikiran ketiga dari idea tentang pemahaman agama yang integratif, yang dapat
kita jumpai dalam pemikiran Frank Lloyd Wright terletak pada semangat dari Rennaisance
sendiri iaitu semangat untuk mempersoalkan apa yang ada pada sebuah agama. Agama
protestan banyak mempertanyakan ritual-ritual dan pemahaman dasar dari agama Kristian
yang ada ketika itu. Aliran Unitarian yang dianut oleh keluarga Frank Lloyd Wright dengan
dasar pemikiran dan konsep hidup yang ada pada Frank Lloyd Wright ketika itu ikut
mempertajamkan lagi idea mempersoalkan ini. Ketika ramai orang cenderung untuk melihat
agama sebagai sebuah adat dan tradisi lalu kemudian mengikutinya dengan sebuah taqlid
buta. Frank Lloyd Wright justeru mempersoalkan banyak hal dalam agama yang dalam
banyak hal justru menjadikan agama sebagai satu perkara yang dinamis dan progresif.
 
Great religious leaders-Budha, Jesus, Abdul Bahai, Mohammad, Laotze especiallywanted
no formalism by institutionalizing religion: tolerated no bureaucracy or
officialism in the realm of the spirit. Such integrity of soul wanted not even
disciples!”

“High priest of religion as of education, as we have them both now, seldom
understand and never dare teach the basic freedom, the life-blood of democracy,
and ethical! Its very nature remains obscure.”

Perkara ini juga merupakan satu perkara yang sangat penting kerana mempengaruhi
pola pikir masyarakat secara umum dan secara integratif membentuk pola dan kualiti
kehidupan manusia yang akan jauh berbeza,karena di dalamnya terdapat idea dan semangat
tentang perjuangan. Idea dan semangat tentang perjuangan yang membangun dan
mengembangkan agama sebagai sebuah hal yang tidak statik melainkan sebuah kajian yang
senantiasa dinamik dan bergerak ke arah pencarian kebenaran.

1.2 Kekuasaan dari Alam di atas Manusia.
Berangkat dari sebuah pemahaman bahwa alam merupakan “The only body of God
that you can see”, Frank Lloyd Wright meneguhkan sebuah konsep bahawa alam sebagai
sebuah refleksi dari Tuhan yang harus mendominasi pemikiran dari manusia.

“The real body of our universe is spiritualities-the real body of the real life we live.
From the waist up we’re spiritual at least. Our true humanity begins from the belt
up, doesn’t it? Therein comes the difference between the animal and the man. Man
is chiefly animal until he makes something of himself in the life of the spirit so that
he becomes spiritually inspired-spiritually aware. Until then he is not creative. He
can’t be."

Perkara ini sangat jelas kelihatan dari rumah-rumah Praire dan banyak bangunan
awam yang direkabentuk oleh Frank Lloyd Wright yang secara konsisten diterapkan hingga
akhir hidupnya.
 
Bangunan sebagai sebuah hasil pengeluaran tangan manusia harus tunduk dan
menyesuaikan agar dapat berdiri di atas karakter dan kekuatan dari lingkungan alam dan
binaan di sekitarnya. Bangunan harus mampu mengadaptasikan dirinya dengan konteks
yang ada di sekitarnya. Hal inilah yang menjadikan bangunan-bangunan Frank Lloyd
Wright bersatu dengan tapaknya, tidak menjadikannya secara sombong berteriak untuk menunjukkan dirinya, namun lebih terlihat bersuara secara harmoni dengan apapun yang
ada di sekitarnya.

Gambar 3: Berbagai bangunan karya Frank Lloyd Wright yang mencerimnkan
kekuasaan dan penghormatan terhadap alam dan lingkungan tempat bangunan
tersebut dibangun.

“Young Wright saw that nature was a wonderful teacher and had answers to many
question that theoretical learning could not explain nearly so well.”

Daripada kajian tentang kehidupan Frank Lloyd Wright sebelumnya kita akan dapat
menyelusuri asal dari pemikiran dan konsep ini. Lingkungan masa kecil, perhatian dari
ibunya dan pengalaman selama bekerja di ladang pakciknya membentuk , melatih pemikiran
dari Frank Lloyd Wright untuk menghargai dan melihat alam asli sebagai sebuah elemen
yang tidak dapat dipisahkan dalam perancangan sebuah rekabentuk. Ia merupakan sebuah
faktor utama yang menentukan sebuah rekabentuk.
 
“ She loved to pick windflowers in the hills and meadows, studying them,
arranging them in cluster, explaining to him the intricate formation of the petals in
relation to leaves and stem. She love ferns because of their geometric design and
passed that love to her son….”
 
Idea dan pemikiran tentang kekuasaan alam ini memiliki sebuah implikasi yang
sangat besar dan penting kerana dalam seni bina Wright ia berbicara dalam penggunaan
bahan, proses rekabentuk dan bagaimana menetapkan skala dan perbandingan. Beliau
membahasakan bagaimana kita memperlakukan bangunan sebagai produk manusia ketika
berhadapan dan berinteraksi dengan alam sekitarnya.

Idea dan pemikiran tentang kekuasaan alam juga akan melahirkan sebuah konsep
tentang sebuah kehidupan yang berkelanjutan (sustainable). Kehidupan yang berkelanjutan
jika kita pelajari dalam pemikiran dan falsafah dari Wright mengandungi dua dimensi iaitu
dimensi alam sebagai aspek fizikal dan dimensi sosial yakni pemikiran dan pemahaman
manusia sebagai aspek internal (spiritual).

Dimensi alam berbicara tentang perjuangan untuk menjaga dan merawat alam
sebagai sebuah produk Tuhan yang harus dilestarikan bahkan ditingkatkan kualiti daya
dukungnya. Sedangkan dimensi sosial berbicara tentang pemeliharaan sikap kritis dan
pemeliharaan terhadap aspek sosial dan sisi-sisi dari pemikiran dan tingkah laku manusia.
Keduanya memiliki hubungan yang sangat erat. Tanpa pemahaman yang integral terhadap
keduanya kita akan menghadapi sebuah masalah yang serius dan kronik.
 
“ We must conceive and integrate: begin again at the beginning to build the right
kind of building in the right way in the right place for the right kind of people.”

Inilah yang dapat kita lihat pemikiran dan falsafah hidup dari Frank Lloyd Wright,
sebuah semangat ‘sustainability’ yang merangkumi aspek fizikal dan juga aspek sosial.

1.3 Idea tentang Demokrasi
Bahagian dari pemikiran ini sangat menarik kerana ia menunjukkan interaksi yang
positif antara seni bina dengan politik sebagai suatu bahagian dari aspek-aspek kehidupan
manusia. Ianya sekaligus juga membantah sebuah pemahaman yang berusaha mengkotakkotakkan
seni bina dan politik sebagai satu hal yang terpisah. Politik tidak dapat dipisahkan
dari aspek lain dari hidup kita sebagaimana tidak dapat dipisahkannya politik dari aspek
senibina. Senibina dipengaruhi dan juga mempengaruhi politik. Realiti yang ada telah
menunjukkan hal ini.

“…the politicians-are, they are only complex expedients to force this swarning
clerical breed of bureaucracy to function together. This has bred, finally, still more
droves of white-collarites:…It becomes impossible to hold, operate, or distribute
land, sell or buy money, or manufacture anything, safely, or even marry, make love
or die, without the guidea and counsel of these specialist in the extraordinary
entanglements of rent, of rules, of regulations applied to this or that involute
commercial expedient with courts for counters where the attempt to put law above
man is made in this complex game we now call our civilization in the prosperity of
the machine age.”

Oleh kerana itu pemikiran-pemikiran dan falsafah kehidupan Frank Lloyd Wright
yang banyak dipengaruhi oleh tokoh-tokoh besar yang mempengaruhi politik Amerika
seperti Walt Withman, George Washington, Abraham Lincoln dan Thomas Jeferson juga
tidak dapat kita abaikan begitu saja.

Idea dan pemikiran tentang Demokrasi yang dapat kita temukan pada pemikiranpemikiran
Frank Lloyd Wright berakar dari pemahaman tentang agama, nilai- nilai dan pemahaman tentang sisi-sisi kemanusiaan yang telah mulai dilupakan dalam Revolusi
Industri. Penggunaan mesin dan makin banyaknya hasil pengeluran kilang pada saat
revolusi industri ternyata telah banyak menjauhkan manusia dari pemahaman dan fitrahnya
yang hakiki dalam hal pengetahuan ketuhanan dan nilai-nilai kemanusiaan. Jadi Frank
Lloyd Wright menentang usaha menjauhkan manusia dari Tuhannya dengan memberikan
pandangan tentang aspek dan nilai-nilai kemanusiaan yang terkandung dalam kehidupan
agama. Sebagai satu bentuk Demokrasi yang bersendikan peringatan kepada Tuhan.
 
 Dalam pandangan Wright aspek utama dari sebuah peradaban adalah apa yang dia
katakan sebagai “personality” atau oleh beberapa orang dikatakan sebagai penghormatan
terhadap nilai dan kemampuan peribadi. Tanpa sebuah penghargaan terhadap kemampuan
individu dengan segala kretivitinya suatu kebudayaan akan mengalami kemunduran dan
akhirnya kehancuran. Keberadaan seorang manusia sebagai seorang individu harus
mendapatkan sebuah penghargaan yang selayaknya.
 
 Idea ini seiring dengan apa yang terjadi di Eropah oleh Art and Craft Movement17,
di mana gerakan ini secara keras menentang penggunaan mesin-mesin dalam revolusi
industri yang pada akhirnya membunuh kreativiti pekerja, mengambil pekerjaannya dan
mengurangi kualiti dari hasil pengeluaran.
 
Dalam beberapa perkara,mungkin perkara ini kelihatan mudah, misalnya jika kita
membuat sesuatu yang sederhana sebutlah sebuah ‘ballpoint’ apakah kita harus melihatnya
sebagai sesuatu yang begitu memerlukan sentuhan tangan dari seorang ahli sehingga
kualitinya begitu perlu untuk diperhatikan. “Itu kan benda sederhana”, selama ia boleh
berfungsi dengan baik maka mengapa kita harus mempertanyakan kualitinya , beberapa
kalangan bahkan menganggapnya sebagai suatu hal yang menggelikan dan tidak praktis.
 
Penulis tidak akan berkomentar tentang hal ini namun penulis berpendapat bahawa
kita harus melihatnya dalam konteks yang lebih luas, dalam hal ini bagaimana hubungannya
dengan demokrasi sebagai sebuah ideaologi kemanusiaan secara keseluruhan. Masalah
kualiti dan aspek peribadi ini berhubungan dengan bagaimana peranan manusia dalam
sistem kehidupan pada akhirnya.

Manusia-lah yang menciptakan mesin, maka mesin seharusnya menjadi alat bagi
manusia untuk membantu dan meningkatkan kualiti dari produk yang ia hasilkan, ketika
dominasinya melampaui manusia dan akhirnya menjajah kualiti dari kehidupan manusia
maka pasti telah terjadi hal yang sebaliknya. Dari kaca mata penulis, perjuangan Art and
Craft jauh lebih besar dari perjuangan meningkatkan kualitas barang namun lebih
merupakan sebuah perjuangan nilai-nilai kemanusiaan ke atas suatu sistem yang menginjakinjak
harkat dan martabat manusia. Sebagaimana dikatakan oleh Muthesius:
 
"The art and crafts are called upon to restore our awareness of honesty, integrity
and simplicity in contemporary society. If this can be achieved, the whole of our
cultural life will be profoundly affected….the success of our movement will not only
alter the appearance of house and flats but will have direct repercussions on the
character of an entire generation…if the new trends are genuine, then an original,
lasting style will emerge….(H. Muthesius 1907).”

Wright dalam tulisan-tulisannya tidak pernah menentang penggunaan mesin dalam
kehidupan manusia. Bahkan dalam beberapa bahagian tulisannya ia cenderung mengajak manusia untuk mencari dan mengeksplorasi penggunaan bahan-bahan baru yang dapat
meningkatkan kualiti dan optimalisasi fungsinya. Namun secara tegas dan keras Wright
sangat menentang penggunaan mesin dalam kehidupan moden yang dalam pandangannya
menghilangkan aspek kemanusiaan dan menggadaikannya demi sebuah keuntungan sesaat.

 “Meantime the Machine became the monstrous power that moves us now. All our
timely materials like glass and steel came to hand as a great new means of building.
But there were no architectural forms suited to their use. The practice of architect
was so far gone to the composer of the picture that we had no Architect able to
conceive the radical new forms needed to use the new tools and materials with
nobility, inspiration or even intelligence.So our own architect in this new world
further falsified symbols and again prostituted the new materials not only by a kind
of mimicry but by outrage that made our architecture what it is today-servile,
insignificant refuse or puerile nostalgia.”

Dari pemahaman tentang pentingnya penghargaan individu inilah konsep seni bina
Demokrasi Frank Lloyd Wright lahir. Sebuah pemahaman yang berusaha merefleksikan
kehidupan bernegara dan sistem politik kerakyatan ke dalam seni bina.
 
Hal lain yang juga banyak mendapatkan perhatian dari Wright dalam konteks seni
bina dan sistem kenegaraan adalah apa yang dia katakan sebagai ideantiti sebuah bangsa.
Pada saat itu di Amerika banyak arkitek begitu cenderung dengan aliran Revivalisme dan
Ekletik yang berusaha menghidupkan aliran Klasik, Yunani atau Romawi ke dalam Seni
Bina Kontemporari ketika itu.
 
Dalam pandangan Wright hal ini merupakan sebuah kebodohan dan kesalahan yang
sangat besar, kerana suatu usaha penciplakan tidak akan menghasilkan sebuah karya seni
bina yang bermutu (pada awalnya mungkin terlihat bagus, namun tanpa “Sprit of Time” dan
“Spirit of Place”, ia akan membawa masalah yang kronik dan serius) dan yang terpenting
adalah ia tidak mencerminkan ideantiti dan keperibadian suatu bangsa.

“The truth is, we need originality more than it was ever needed to make good our
claim to democratic freedom. Why can’t we be honest about it? If one must steal itsteal
it. Take it straight! Why fake it and spoil it?”
 
“No great Architecture can arise from us based upon the expedient use of the
ancient city.”

Dalam pandangan Wright, akan lebih positif jika kita memiliki ideantiti tersendiri
walaupun tidak kelihatan terlalu hebat, namun setidaknya itu ideantiti kita, yang dengannya
kita boleh berbangga dan dengan sebuah eksplorasi dan eksperimen yang cukup pada
akhirnya akan mampu menghasilkan satu seni bina yang berkualiti.
 
Sebagaimana Sullivan ketika mengkritik tentang penggunaan tipologi Romawi
untuk bangunan sebuah bank,

....Of course you and I know well enough that the reason why the bank building an
imitation Roman temple is because it is easy and cheap to make that sort of thing –
the people at large do not know it... , is the pseudo-Roman temple were for any one
thing American it must, ipso facto, be good for anything and everything American,
because American means American, and expresses the genius of the people. But Roman does not mean American, never did mean American, never can mean
American. Roman was Roman. American is, and to be, American. The architect
should know this without our teaching, and I suspect that he does know it very well
in his unmercenary moments. The public would know it instinctively if they were not
continually bamboozled and wheedled by architect and thus bereft or their sense of
fitness; and so could become free to regard the architect in any other light than his
self-made one of peddler on fashions.

Gambar 4: Salah satu bangunan bank karya Louis Sullivan (National Farmer’s Bank)
yang merupakan suatu rekabentuk baru (bukan eklektik) terhadap tipologi Bank di
Amerika.

Wright juga banyak mengkritik bangunan-bangunan di Amerika yang dalam
pandangannya lebih merupakan langkah mundur dan sama sekali tidak mencerminkan idea
tentang apa itu Amerika.
 
Aspek lain yang juga menjadi perhatian dari Wright adalah masalah kebebasan dan
kekuasaan dari rakyat secara keseluruhan di atas kepentingan, sebuah prinsip dasar dari
Demokrasi itu sendiri. Kebebasan individu untuk berkreasi, kebebasan dan hak dari setiap
orang untuk dihargai sebagai individu dengan segala implikasinya baik dalam kebebasan
berpersatuan mahupun kehidupan bernegara.

“When democracy triumphs and builds the great city, no man will live as a servile
or savage animal; holing in or trapped in some cubicle on an upended extension of
some narrow street. Withstanding all this passing danger to him-the free man will
again live free: the human biped which the best of him always dreamed of being!
Life and love as noble leaders of our brave social experiment.”

1.4 Permasalahan Arkitek Profesional yang Bermoral
Satu perkara yang menjadi banyak perdebatan kerana di dalamnya terdapat banyak
masalah, adalah apa yang disebut sebagai kod etika dan hubungan profesional dalam bidang
yang bernama arkitek. Pembahasan ini sangat penting kerana berhubungan dengan
pengaplikasian dari sebuah hal prinsip dan idealis dalam sebuah realiti kehidupan
profesional.
 
Wright sebagaimana yang kita temukan dalam tulisan-tulisannya meletakkan
hubungan dengan Tuhan (aspek keagamaan) sebagai sebahagian dari pekerjaan Arkitek. Hal
ini merupakan sebuah aspek yang sangat mendasar dan fundamental kerana pembangunan
darinya sangat penting dan menjadi sendi dasar dari pekerjaan ini. Ketika kita menjadikan
agama sebagai sebahagian dari sebuah perkerjaan yang praktik bererti kita berbicara tentang
pengaplikasian dari sebuah nilai-nilai idealis keagamaan ke dalam sebuah sistem pragmatis
dari keadaan sebenar perkerjaan tersebut.
 
Penggunaan aspek keagamaan ini pada akhirnya mempengaruhi bagaimana pola
pemikiran, metod bertindak dan respon positif dari arkitek sebagai seorang yang profesional
dalam menghadapi masalah-masalah dalam bidang profesionalnya. Salah satu masalah yang
paling penting dan fundamental dari bidang ini adalah bagaimana hubungan seorang arkitek
dengan pelanggannya. Hal ini merupakan satu aspek yang sering menimbulkan sebuah
masalah.
 
Dalam banyak kes, arkitek akhirnya lebih merupakan orang yang menjual dirinya
kepada pelanggannya. Ia secara membabi-buta mengikut secara mentah-mentah apa yang
dikehendaki oleh pelanggannya, untuk kes rumah peribadi mungkin masalah ini dapat kita
terima, namun dalam kes bangunan awam (sebut saja kes pembangunan masjid di
Malaysia)24 tentu saja masalah ini menjadi sebuah masalah serius yang jelas memerlukan
satu penyelesaian dan pandangan yang komprehensif.
 
“Well, I supposed you are here-most of you-to hear something about Architecture,
aren’t you? And (do) you know, first of all, what Architecture means? What the
word architecture means? How many of you know? Lets hear it! Can somebody tell
me what the meaning of the word Architect is really? I’ve asked so many young
people and always got no for an answer. The I would to the Bellwether-the leaderwho’d
be standing by the window and I’d say ‘Well he know!’ No rather
embarrassed-red in face-he doesn’t know!’ Well, now it’s strange that you should
wear the name of Architect all your life and never know what the word means! Isn’t
it?”

 Frank Lloyd Wright sangat menentang para arkitek yang menjual dirinya demi
memuaskan keinginan pelanggannya. Hal ini dapat kita lihat dari percakapan antara Wright
dan Cecil (sahabat akrabnya) berikut ini:

“ Whom are you going to build homes for? If you go against their wishes and try to
give them what you think right and not what they think they want?”

“ That’s just where a wise creator must come in, cecil. I won’t need but one man in
ten thousand to work for-even one man in a hundred thousand would keep me more
than busy all my life, because that man will need me as much as I need him. He will
be looking for me.”

Adalah benar bahawa dengan kemampuannya dari segi kewangan seorang pemilik
dapat mengarah seorang arkitek sebesar apapun, kerana memang dari merekalah seluruh
pemasukan sang arkitek berasal. Namun di sisi lain kita juga tidak dapat mengabaikan
bahawa akan ada banyak orang yang menggunakan bangunan tersebut, oleh kerana itu kita
sebagai arkitek tidak dapat seenaknya membuat sebuah bangunan apalagi jika ternyata motif
dari si arkitek hanya dalam usaha menambah komisen yang ia terima.27
 
Masalah tanggung-jawab peribadi ini menjadi sebuah isu yang senantiasa
disampaikan oleh Frank Lloyd Wright. Bahawa seorang arkitek bertanggungjawab terhadap
bangunan yang dihasilkannya dan sebuah bangunan tidak dapat berbohong! Ia akan
berbicara tentang apa yang melatar-belakangi pembangunannya. Oleh kerana itu jika kita
sebagai seorang arkitek menghasilkan sebuah bangunan yang buruk dan mengabaikan
tanggung-jawab terhadap masyarakat. Persoalan besar tentang konsistensi dan kepakaran
kita sebagai arkitek akan senantiasa dipersoalkan.

1.5 Idea tentang Pendidikan yang Progresif
Dari beberapa tulisan yang sudah dihasilkannya, masalah yang juga menjadi titik
perhatian dari Frank Lloyd Wright adalah apa yang saya definisikan sebagai idea tentang
pendidikan yang progresif. Pemikiran-pemikiran ini menunjukkan bagaimana perhatian
Wright terhadap dunia pendidikan sebagai sebuah pencetak arkitek-arkitek yang memiliki
pemahaman tentang nilai-nilai kemanusiaan, moral dan berkelanjutan.
 
“ What is education without enlightenment? Is mere conditioning. And what is mere
conditioning mass ignorance, the poisonous and poisoning end of what we call
civilization? There is nothing more dreadful, more dangerous, nothing to be more
feared in this world, than plain or fancy ignorance. We can see this today in the
drift toward conformity. We can see it in the education of modern mass-society.”
 
Pemikiran-pemikiran ini akan sangat berguna bagi dunia pendidikan senibina kita.
Dengan sebuah pernukaran teori dan pemahaman yang cukup, kita akan mampu
menciptakan sebuah sistem pendidikan yang integral, menyeluruh, lengkap serta relevan
untuk pelbagai situasi .
 
“ Education should consist in learning to recognize its integrity and this indigenous
character wherever found people or things”.
Walaupun Taliesin sebagai sekolah sekaligus studio kerja dari Wright namum ia
banyak dikritik kerana tidak menghasilkan walaupun satu arkitek yang berkualiti(dalam erti
kata lain sekualiti Frank Lloyd Wright).

“The Taliesin Fellowship has often been criticized on two grounds: first, because (it
is alleged) the young people who came to study there were, in effect, exploited and
forced to do all sort of housekeeping and farm work, rather than learn something
about Architecture. And second the fellowship has been criticized because it did not
produce any very talented “Wrightian” architects.”

Namun mempelajari teori-teori dan metod pelajaran beliau tetaplah merupakan
suatu perkara yang berintisari. Memang penilaian terhadap keberhasilan ataupun kegagalan
ini menjadi suatu hal yang relatif dan memerlukan parameter dan penanda yang jelas.
Namun tanpa mempermasalahkan parameter dan kualiti dari hasil didikan Wright, ada sisisisi
moral dari pendidikan Frank Lloyd Wright yang memberi pelajaran pada kita akan
makna hakiki dari senibina sekaligus bagaimana interaksi aspek ini dalam konteks dan
lingkungan yang lebih luas.
 
Idea-idea Frank Lloyd Wright dalam dunia pendidikan merangkumi beberapa di
antaranya, yang pertama pendidikan yang menjadikan semangat bertanya dan mengambil
tahu sebagai jantung pemikirannya. Pendidikan haruslah menjadi sebahagian dari proses
pembelajaran yang merangsang semua elemen akademik untuk membudayakan rasa ingin
tahu dan mengembangkan atmosfera akademik. Kebiasaannya persoalan menjadi satu
elemen yang sangat penting kerana dari situ sebuah ilmu tidak hanya didapati, namun
dikembangkan.
 
Dan dalam proses diskusi inilah kita mendapatkan sebuah kerangka perjuangan
demi kebaikan masyarakat. Namun bagaimana dengan pendidikan sekarang, sebagaimana
dikatakan oleh Wright:

“This weed goes to seed! Children keep on coming and growing. Now herded by the
thousand in school built like factories, run like factories: all systematically turning
out herd-struck teenagers like machine turning out shoes. In knowledge-factories.”

Sementara kita lebih mementingkan untuk menghasilkan pelajar-pelajar dengan spesifikasi
tertentu (seperti sepatu) daripada pelajar yang berpikir32.
 
Yang kedua adalah pemahaman untuk melihat sesuatu di belakang dari suatu
peristiwa, benda atau perhubungan dari tanda-tanda. Untuk melihat ke dalam bukan melihat
pada! Pemahaman ini sangat penting kerana daripadanyalah integrasi dan keluasan makna
dan peranan sebuah ilmu dapat kita capai . Daripada semangat melihat ke dalam sebuah
peristiwa inilah pada akhirnya kita akan mendapatkan sebuah gambaran yang kukuh apa itu
seni bina.

“True education is a matter of seeing in, not merely seeing at. Seeing in means
seeing nature. Now when popular education uses the world nature, it may mean the
elements; it may mean animal life; it means pretty much from the; waist down.
Whereas nature with a capital “N”- I am talking about the inner meaning of the
word Nature-is all the body of god we’re ever going to see. It is practically the body
of God for us. By studying that nature we learn who we are, what we are, and how
we are to be.”

Yang ketiga adalah sebuah pemahaman bahawa segala ilmu yang kita dapat
haruslah dapat diaplikasikan dan berguna baik secara langsung mahupun kemudian bagi masyarakat secara umum. Tanpa sebuah orientasi dan target yang jelas untuk berorientasi
kepada masyarakat, ilmu hanyalah menjadi milik golongan elit dari suatu kelompok
masyarakat saja. Kita hanya akan mendapati sekumpulan orang pintar yang
memperbudakkan orang ramai demi keuntungan peribadinya. Tanpa sebuah pemahaman
yang positif ini manusia akan kehilangan hakikat dasarnya sebagai manusia.

1.6 Idea tentang Kota yang Ideal
Di akhir masa kehidupannya Frank Lloyd Wright menghasilkan sebuah pemikiran
tentang sebuah kota yang ideal. Idea ini kemudian lebih dikenal sebagai “Broadacre City”.
Idea tentang Broadacre city merupakan sebuah anti tesis dari idea tentang sebuah kota yang
terpusat atau yang biasa disebut sebagai Radial City.
 
“Centralization is centripetal, whether as city, factory, school or farm; it has not
met the rising spirit of democracy-freedom of the individual as individual to work
with-for centralization is by nature against it.”
 
Idea tentang kota yang ideal ini juga merupakan satu respon atas hilangnya nilainilai
agama, moral dan terutama sekali nilai-nilai kemanusiaan dari kehidupan orang-orang
moden.

Gambar 5: suatu model yang menggambarkan idea Wright tentang Broadacre City
sebagai sebuah kota yang ideal. Terlihat pembangunan yang dilakukan lebih
merupakan pembangunan horizontal.


Gambar 6: Idea Radiant City yang dibuat oleh Le Corbusier. Pembangunan lebih
diarahkan kearah vertikal.

Sebagaimana telah disebutkan pada bahagian sebelumnya, Revolusi Industri di
Eropah memiliki sebuah implikasi yang sangat besar kepada manusia. Penemuan mesin wap
dan akhirnya komputer dan robot telah banyak mengubah perilaku dan merombak sendisendi
dasar dari campur tangan seorang manusia terhadap makna dan arti kehidupan. Idea
tentang kemutlakan material sebagai sebahagian dari keutamaan kehidupan dalam
menghilangkan sisi-sisi kemanusiaan dan aspek ruhiah dari manusia.
 
Perubahan pola pemikiran dan persepsi masyarakat ini merupakan suatu perubahan
yang sangat pantas berubah. Pemikiran-pemikiran sekular yang mengkesampingkan hal-hal
yang bersifat ketuhanan mendapatkan sebuah landasan berpijak. Pemikiran-pemikiran
materialistik ini pada akhirnya mengabaikan bahkan memberi rintangan terhadap banyak hal
yang bersifat duniawi termasuk agama dan nilai-nilai moral. Sebenarnya idea dan
pemahaman ini sudah dimulai ketika Plato menyatakan bahawa inti dari sebuah ilmu
pengetahuan ada di otak bukan pada hati sebagaimana para ahli falsafah Yunani telah
katakan. Namun begitu, ketika Renaissance ia mendapat sebuah tempat yang cukup stabil,
diterima dan akhirnya mengubah sendi-sendi dasar dari pemahaman sebahagian besar
ilmuan tentang ilmu pengetahuan dan teknologi.
 
Implikasi dari pemikiran ini sangat besar. Orientasi dari pemikiran-pemikiran yang
materialistik akan melahirkan sebuah pemahaman yang pragmatis, orang baru melakukan
kontak sosial ketika dalam pandangannya hal tersebut membawa manfaat kepada dirinya.
Sistem nilai dan tingkatan moral akan menjadi satu perkara yang sangat kabur, kerana
orientasi pemahamannya akhirnya diletakkan pada interpretasi dari masing-masing individu.
 
Dalam pandangan Wright hal ini tidak boleh terjadi, kerana kita manusia. Dan yang
membezakan manusia dengan makhluk yang lain adalah tingkat kesedarannya. Anda
mungkin dapat melatih seekor monyet untuk melakukan sesuatu namun perlu kita sedari
bahawa seekor monyet tidak memahami dan tidak akan memahami apa sebenarnya yang ia
lakukan. Hanya dengan satu kesedaran, yang akan menyebabkan manusia kembali kepada
hakikat dasarnya sebagai manusia. Kehidupan moden sebagaimana yang diberikan oleh
Revolusi Industri telah merampas hal ini. Mesin-mesin hasil pengeluaran telah memaksa
manusia untuk mengerjakan sesuatu yang bahkan ia sendiri tidak memahami apa yang
sebenarnya ia lakukan. Inilah persepsi dasar yang menjadi pijakan dari idea Frank Lloyd
Wright tentang kota yang ideal.

Turunan dari pemahaman dasar ini memiliki implikasi yang jelas-jelas berbeza dari
pemahaman tentang Revolusi Industri. Pemahaman dasar ini membawa seorang manusia
kepada sebuah pengertian bahawa setiap individu sebagai manusia adalah seorang personal
yang sangat berharga dengan segala keunikan yang ada di dalamnya. Pemahaman ini
membawa manusia kepada penghargaan yang tinggi terhadap setiap individu. Dari sinilah
pada akhirnya Frank Lloyd Wright menolak secara tegas segala upaya yang berusaha
mensetarafkan segala sesuatu yang berhubungan dengan kemampuan peribadi dari seorang
makhluk yang namanya manusia. Setiap individu harus diperlakukan sebagai individu
bukan sebahagian dari suatu kumpulan atau kelompok tertentu. perkara inilah yang
kemudian melahirkan konsep tentang pemilikan individu dan penghargaan terhadap karya
seorang individu.
 
Namun di luar pemahaman itu semua, Frank Lloyd Wright termasuk orang yang
menolak, ketika pemahaman tentang penghormatan terhadap kemampuan seorang individu
tadi berkembang menjadi sebuah pemakaman individualistik. Seorang manusia tetap harus
menyumbangkan dan mengambil bahagian dalam kehidupan masyarakatnya kerana dari
situlah akhirnya kehidupan seorang manusia akan menjadi bermakna. Hal ini kembali
menegaskan konsep kesatuan antara aspek agama, moral dengan sifat materialisme dari
pemikiran Frank Lloyd Wright sebagaimana telah dijelaskan sebelumnya. Sekali lagi ia
menegaskan bahawa agama dan moral merupakan sebahagian yang sangat penting dalam
hidup kita.
 
7.8 Kesimpulan
Dari pemaparan di atas kita mendapati berbagai idea dan sudut pandang serta
falsafah yang sangat berguna dari Frank Lloyd Wright. Daripada pelbagai idea dan falsafah
ini terlihatlah bahawa kita harus melihat seni bina sebagai sebuah kajian yang sangat
integral dengan pelbagai kajian dari disiplin ilmu yang lain. Oleh kerana itu untuk
memahami seni bina secara kukuh kita harus melihat latar belakangnya sebagai suatu
kesatuan yang begitu padu.




No comments:

Post a Comment